Vilniaus kredito unija - patikimas finansų partneris
Kaip tėvams formuoti teisingus vaikų finansinius įgūdžius?

Kaip tėvams formuoti teisingus vaikų finansinius įgūdžius?

Šią savaitę Lietuvoje ketvirtąkart minima Vaikų finansinio švietimo savaitė, kuria siekiama akcentuoti vaikų finansinių žinių ir įgūdžių svarbą. Pastaruoju metu vaikų finansinio raštingumo ugdymas – vis labiau populiarėjanti tema. Išmokyti vaikus elgtis su pinigais yra kasdienis procesas, reikalaujantis žinių ir atsakomybės. Įgyti reikiamų žinių galima pakankamai greitai, tačiau finansiniams įgūdžiams ir įpročiams susiformuoti reikia žymiai daugiau laiko.

Formuojant požiūrį į pinigus – svarbi tėvų atsakomybė

Kalbant su vaiku apie pinigus, visų pirma, reikėtų suprasti, kad ikimokylinis periodas vaikui yra ypač svarbus ir lemiantis. Būtent šiame amžiuje formuojasi vaiko asmenybė, požiūris, mąstymas. Todėl ankstyvame amžiuje suformuotas požiūris į pinigus bei jų valdymo įgūdžius nulemia ateityje priimamus sprendimus.

Kai kalbame apie finansus, nereikia vaiko suvokimui ir pasaulėžiūrai leisti formuotis savaime. Kuo anksčiau mažajam imsime aiškinti apie tai, kas yra pinigai ir kaip reikėtų su jais elgtis, tuo teisingesnį požiūrį išugdysime. Atidėdami finansinio raštingumo ugdymo procesą tėvai rizikuoja, kad vaikas iš aplinkos, draugų ar televizijos susidarys netinkamą nuomonę, o ją pakeisti gali būti sunku.

Ką apie pinigus turi žinoti vaikas prieš pradėdamas lankyti mokyklą?

Finansai yra viena tų temų, kuriomis tėvams kalbėti su mažaisiais nėra lengva. Sudėtinga pasirinkti ikimokyklinukui suprantamas sąvokas, paaiškinti, ką jos reiškia, išreikšti vertę bei rasti žodžius ar situacijas, kuriomis formuotųsi tinkamas vaiko požiūris. Vis dėlto svarbu atžalos neapkrauti per dideliu kiekiu informacijos, kad ji būtų tinkamai suprasta.

Prieš pradėdamas lankyti mokyklą, vaikas turėtų gebėti nusistatyti prioritetus išlaidoms, suprasti, kad kažką perkant reikia rinktis pagal tai, kiek jis turi pinigų bei įvertinti, kad gali tekti ko nors atsisakyti. Be to, itin svarbu, kad dar prieš pradėdamas lankyti mokyklą vaikas suprastų, iš kur atsiranda pinigai. Derėtų paaiškinti, kad norint kažką nusipirkti reikia dirbti ir taupyti. Žinoma, mažasis dar iki pradėdamas mokytis mokykloje turėtų žinoti banknotų vertę bei pavadinimus, būti susipažinęs su taupymo būdais.

Geriausia mokytis iš klaidų

Siekiant, kad vaikas geriau suvoktų, kaip tvarkomi finansai, patariama nuo mažens vaiką vestis į parduotuves, bankus ar kitas įstaigas. Asmeninių finansų valdymo konsultantė Milana Jonikienė įsitikinusi, kad patirtis yra vienas iš būdų mokyti vaikus. „Pagal efektyvumą nuo efektyviausio iki mažiausiai efektyvaus skiriami šie mokymosi būdai: mokymasis iš to, ką tėvai leidžia patirti, kiek laisvės ir kiek kontrolės suteikiama, duodant pinigus, antras būdas – kaip tėvai elgiasi su pinigais, ir, deja, bet tik trečias būdas – pokalbis“, – išskiria M. Jonikienė.

Kada vaikui jau reikėtų pradėti aiškinti apie pinigus, o vėliau – jų duoti, priklauso ir nuo vaiko gebėjimų. Pirmas ženklas, kad reikia pradėti sąmoningai su vaiku kalbėtis apie finansus, pasak M. Jonikienės, yra vaiko užduodami klausimai: kiek kainuoja, kodėl tiek, kodėl perkamas vienas daiktas, o ne kitas.

„Kai vaikas smalsiai pradeda klausinėti apie kainas, tai rodo, kad jis yra pasirengęs pirmiems pasiruošiamiesiems darbams prieš duodant pinigų. Kodėl sakau pasiruošiamiesiems? Nes mums yra įprasta, kad šešiametis ar septynmetis vaikas, prieš eidamas į mokyklą, gauna kišenpinigių. Atėjo rugsėjo pirmoji ir tėveliai duoda kažkiek eurų, nors vaikas dar nelabai žino, kokia pinigų vertė“, – teigia M. Jonikienė.

Kada duoti pinigų?

Jonikienė įsitikinusi, kad vaikams iki penkerių metų arba tol, kol jie nemoka skaičiuoti, apskritai nereikėtų turėti pinigų, nes jie negeba suvokti jų vertės. Jos manymu, geriausiai vaikai gali suvokti daikto vertę lygindami kainas, tačiau to taip pat negali padaryti adekvačiai.

„Kartais tėveliams namų darbams duodama užduotis – paklausti keturmečio ar penkiamečio vaiko, kiek kainuoja namas. Jie man parašo atsakymą. Vaikas sako, kad namas kainuoja „šimtą milijonų tūkstančių“, o automobilis – „du šimtus milijonų tūkstančių“. Ką tai parodo? Vaikas supranta pinigus tik lygindamas juos su daiktais, į kuriuos iškeitė tuos pinigus“, – pabrėžia M. Jonikienė.