Vilniaus kredito unija - patikimas finansų partneris
Prieš imdami paskolą pasidomėkite, ką kredito istorija pasakoja apie jus

Prieš imdami paskolą pasidomėkite, ką kredito istorija pasakoja apie jus

Neretai pastebime, kad stinga dėmesio finansiniam raštingumui. Jaunimas apie tokį dalyką kaip kredito istorija sužino gana vėlai. Ne šeima, mokykla ar ekonomikos paskaitos universitete formuoja suvokimą. Dažniausiai tuo domėtis paskatina asmeninė patirtis: finansų įstaiga atsisako išduoti kredito kortelę, vartojimo kreditą, būsto paskolą arba taiko aukštesnes palūkanas. Apie tai, kas yra kredito istorija, kas ją gali turėti ir kaip ją pagerinti kalbamės su „Creditinfo“ generaliniu direktoriumi Andriumi Bogdanovičiumi.

A. Bogdanovičius pasakoja, kad jau tapo įprasta, jog oro uosto darbuotojai prieš skrydį tikrina keleivio bagažą, todėl finansų įstaigos prieš skolindamos nuskenuoja finansinio pajėgumo bagažą. Anot pašnekovo, šis bagažo turinys sudaro bendrą kliento paveikslą – būsite geras, vidutinis ar prastas klientas. Pagrindiniai dalykai, į kuriuos atkreipia dėmesį finansų įstaigos, yra pajamos bei kredito istorija.

Kas sudaro kredito istoriją?

Ji yra tarsi finansinių galimybių veidrodis. Jame atvaizduojama dviejų dalių informacija. Pirma dalis – finansiniai įsipareigojimai. Tai įvairūs kreditai finansų įstaigose, vartojimo kredito įmonėse, tarpusavio skolinimo platformose, lizingai. Ši informacija skolintojui padeda įvertinti kliento biudžeto lankstumą, t.y., koks procentas pajamų skiriamas esamų kreditų įmokoms.

Antroji kredito istorijos dalis – mokėjimų istorija. Ji skolintojui pasako, ar tvarkingai mokamos įmokos už kreditus bei sąskaitos už kitas paslaugas.

Kas turi kredito istoriją?

Kredito istorija – tai tarsi asmens finansinis dienoraštis. Jei niekada neturėjote kredito, lizingo ar kredito kortelės, niekada nevėlavote atsiskaityti su paslaugų teikėjais, gali susidaryti įspūdis, kad kredito istorijos ataskaita tuščia. Nesuklyskite. Skolintojui tai irgi informacija apie jus.

Viena vertus, finansų įstaigai tai gali būti požymis, kad jums nebuvo poreikio skolintis ar pirkti išsimokėtinai. Kita vertus – kuo labiau pasitikėti: patikrintu klientu, kuris yra turėjęs automobilio lizingą, skolinęsis būsto renovacijai ir laiku sumokėjusiu visas įmokas, ar naujoku, kuris nei karto nėra turėjęs finansinių įsipareigojimų?

A. Bogdanovičius atkreipia dėmesį į „Mano Creditinfo“ atliktos finansų įstaigų apklausos duomenis, kurie parodė, kad finansų įstaigos labiau prognozuojamais laiko finansinių įsipareigojimų kada nors turėjusius klientus. Klientais, turinčiais gerą kredito istoriją, finansų įstaigos linkusios labiau pasitikėti, todėl paprastai siūlo palankesnes finansavimo sąlygas.

Kaip pagerinti blogą kredito istoriją?

Pasak pašnekovo, kredito istoriją gali lemti keletas priežasčių – tai pernelyg aukštas finansinių įsipareigojimų lygis, nesaikingas, nepamatuotas skolinimasis, skolinimasis ankstesnių kreditų įmokoms dengti bei pradelsti mokėjimai. Jei finansinės drausmės CV nekoks, nusiteikite – „kosmetiškai“ jo pataisyti ar ištrinti nepavyks. Jei CV prastas dėl aukšto finansinių įsipareigojimų lygio – laikas jį sumažinti, apriboti savo kredito apetitą, kurį laiką nesiskolinant. Jei CV prastas dėl pradelstų mokėjimų – rekomenduojama greičiau juos apmokėti ir daugiau nevėluoti.

Finansų įstaigos paprastai vertina pastarųjų 2–3 metų kliento kredito istoriją, todėl praeities „dėmelių“ įtaka laipsniškai mažėja. Todėl, jei turite prastą kredito istoriją ir nusprendžiate nuo šiandien į įsipareigojimus žiūrėti kitaip, finansų įstaigose ateinančius porą metų dar galite sulaukti klausimų apie savo finansinę elgseną praeityje.